Het toevoegen van waarde met 3D printen

Het maken van mooie, zinvolle dingen is al lang geleden verdwenen achter een horizon van industrialisatie, massaproductie en speelt zich helemaal af in verre lage lonen landen. Hoewel wij wel de afnemers zijn, staan we als gebruikers helemaal buitenspel. Alles wat we gebruiken, alles wat we nodig hebben is op duizenden kilometer afstand gemaakt. In bulk wordt het in grote containers naar ons toegebracht, in schepen zo groot als twee voetbalvelden. Alles lijkt inmiddels op elkaar en heeft dezelfde inwisselbare eigenschappen..

3d-printen-van-grachtenpand

Makers movement

De makers movement is ontstaan tegen díe achtergrond. Mensen gaan zich bezig houden met een ander wijze van fabricage, maken en organiseren. Open structuren, zelf initiatief nemen en het delen van kennis zijn de belangrijke kenmerken. In dit licht kan de 3D printer zien als hét icoon voor een andere manier van het maken van objecten.

Yoda en lego

Wat ons echter verbaasde, was dat iedereen over 3D printen doet alsof het zo makkelijk is! Een eitje, zogezegd. Het heeft een imago van makkelijk, lief, toegankelijk en voor iedereen. Dit heeft meer met marketing en communicatie te maken, dan met de realiteit. Nu wij zelf geruime ervaring hebben met 3D printen, merken wij dat dit prettige, aaibare imago maar voor een deel waar is. Je hoeft maar even op fora rond te kijken om er achter te komen dat veel, héél veel mensen niet verder komen dan het printen van amorfe klonten plastic. En als ze wél tot uitvoerbare prints komen, zie je ze weer verschijnen: de bekende vaasjes, kleine beeldjes van Yoda en de lego blokjes. Kleine lieve dingetjes. Leuk om te zien printen, prettig om te hebben en heerlijk om weg te geven. En straks ook, een opluchting om weer weg te gooien!

3D printen voor iedereen?

Hier sprongen Shapeways, Staples en andere organisaties gretig op in. Printen is voor iedereen, het is makkelijk en leuk. Wij constateren dat professionele services en advies rond 3D printen nog maar nauwelijks van de grond komen. Dat verbaast mij, want in 3D printen komen vele disciplines samen. Denk daarbij aan techniek, ontwerp, materiaalkennis, design en esthetica. Voeg hier nog aan toe dat gebruiksvoorwerpen bepaalde mensen moeten aanspreken, ergonomisch en onderscheidend moeten zijn en een nieuw vakgebied is geboren.

3D printen voor de pro

Wij vinden het nodig dit vakgebied in kaart te brengen en diensten te ontwikkelen waarmee we de maak-professional aanspreken en ondersteunen. Wij willen organisaties bijstaan die waarde willen toevoegen aan hun ontwerpproces, research en ontwikkeling. Organisaties die wel creativiteit willen inzetten, maar deze nog niet vertaald hebben naar de toepassing van 3D printen. Wij willen samen innoveren met organisaties die geloven dat een nieuwe manier van fabricage begint bij de eigen creativiteit. We willen hun ambitie ondersteunen om te komen tot slimmere oplossingen en betere producten.

 Neem contact op met de 3D Printeneur.